جستجو:

همایش مدیریت جهادی، مدیریت مبتنی بر اخلاقیات برگزار شد.

همایش «مدیریت جهادی، مدیریت مبتنی بر اخلاقیات»، روز دوشنبه با حضور مدیران دستگاه های اجرایی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.

P639

این همایش با توجه به نامگذاری امسال با عنوان«اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» از سوی رهبر معظم انقلاب، توسط استانداری اصفهان و موسسه بال اندیشه سپاهان به مدت یک روز برگزار شد.

استاندار اصفهان در این همایش با اشاره به ویژگی های چهار نوع مدیریت جهادی گفت: یکی از این موارد مدیریت جهادی در الگوی جهاد سازندگی است.

«رسول زرگرپور» این نوع مدیریت را برای خدا و مدیریتی ایثاری و برتر از اهداف مادی خواند و افزود: این مدیریت ولایتی و همراه با انعطاف پذیری ساختاری و تشکیلاتی، تحول آفرینی، پویایی در ماموریت ها و مبتنی بر خودباوری، اهمیت نیروی انسامی و سخت کوشی است.

وی نوع دیگری از مدیریت جهادی را در الگوی هشت سال دفاع مقدس دانست و اظهار کرد: این مدیریت فقط مبتنی بر نبرد و مبارزه رو در رو نبود بلکه در آن به مفهوم زندگی پویا، هدفمند و آمیخته با کار و تلاش نیز توجه می شد.

استاندار اصفهان گفت: این مدیریت با مصرف گرایی و اشرافی گری مبارزه می کرد و از ویژگی های بارز آن باور داشتن، اتکا به خداوند، ایمان به هدف و عزم و اراده است.

زرگرپور مدل سوم را مدیریت جهادی مبتنی بر فردگرایی اعلام و تصریح کرد: این نوع مدیریت نهاد ستیز، تجربه ستیز و علم ستیز و محکوم به شکست است.

وی با اشاره به نوع چهارم که مدیریت جهادی از منظر رهبر معظم انقلاب است، گفت: این نوع مدیریت همان کار و تلاش با نیت الهی و مبتنی بر علم و درایت است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه این نوع مدیریت جهادی، غایت خود را کارآمد کردن دین در اداره جامعه می داند، افزود: لازم است ویژگی های این نوع مدیریت توسط اساتید و کارشناسان باز تعریف شود.

وی باز تعریف مدیریت جهادی در سه بعد ساختاری، رفتاری و زمینه ای را ضروری دانست و تصریح کرد: لازم است با بازتعریف این مدیریت و مولفه های صحیح آن به یک الگو برای مدیران کشورمان دست یابیم.

زرگرپور برگزاری همایش ها و گردهمایی های علمی در این زمینه را مفید خواند و افزود: همایش «مدیریت جهادی، مدیریت مبتنی بر اخلاقیات» نیز با این هدف و با سخنرانی اساتید سطح بالای کشور برگزار می شود.

 پروفسور سیدمهدی الوانی ، دوشنبه، ۲۲ اردیبهشت در همایش مدیریت جهادی مدیریت مبتنی بر اخلاقیات، با بیان این‌که جهاد به معنای زیرپا گذاشن جان و مال خود برای مردم و معبود است، اظهار کرد: قدرت قانون نفوذ بر جسم‌ها و نه بر قلب‌ها است. متاسفانه میان اراده و عمل، جدایی قائل می‌شویم و فراموش می‌کنیم که اگر خواست ما با مجری یکسان نباشد، کار به درستی انجام نمی‌شود.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: برای همین است که برخی مدیران ایده‌های خوب و برنامه‌ریزی مطلوب دارند اما در عمل کار خاصی انجام نمی‌شود.
با سلسله مراتب نمی‌توان از اوضاع جامعه آگاه شد
الوانی با اشاره به نظام سلسله مراتب در اداره‌ها، تصریح کرد: با سلسله مراتب نمی‌توان از اوضاع و احوال جامعه آگاه شد زیرا هیچ زیردستی مشکل خود را به بالادست نمی‌گوید و در نتیجه گزارشات نامحسوس و غیرواقعی خواهد بود.
وی به راهکار مقابله با مدیریت مبتنی بر قانون اشاره کرد و گفت: با مدیریت مشارکت‌جو می‌توان بسیاری از مشکلات ناشی از سلسله مراتب را رفع کرد و با مشورت با زیردستان می‌توان از تخصص و آگاهی آن‌ها در مدیریت استفاده کرد.
پدر علم مدیریت دولتی گفت: تخصصی شدن سازمان‌ها، کار را برای نظارت همه جانبه مدیری که در راس سلسله مراتب قرار گرفته سخت می‌کند زیرا او تخصص همه را ندارد و بنابراین باید با زیردستان خود مشارکت و مشورت داشته باشد.
الوانی افزود: زبان تنوع را یاد نگرفته‌ایم. باید چندگانگی و مخالفان را درون یک سازمان به رسمیت بشناسیم و با آن‌ها مشورت کنیم زیرا موجب می‌شود مخالفان و منتقدان نقاط ضعف ما را تذکر دهند.
وی ادامه داد: در سازمانی که همه یک حرف را می‌زنند، پیشرفت اتفاق نمی‌افتد و مشارکت به معنای این نیست که از افرادی مانند خودمان مشورت بگیریم زیرا اگر تمام منتقدان را حذف کنیم تنها می‌شویم؛ بنابراین در یک جامعه کثرت‌گرا نباید خودی و غیرخودی ایجاد شود.
حلقه‌های مشارکت راه حل مشکلات مدیریتی است
این استاد دانشگاه با بیان اینکه دنیای امروز دنیای تعامل است، گفت: ذهن‌ها باید متحول شود؛ اینکه برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی ساختارها را تجمیع و وزارتخانه‌ها را با یکدیگر ادغام می‌کنند، کار درستی نیست بلکه باید ذهن‌ها را تغییر داد.
الوانی با اشاره به لزوم مشارکت در سازمان‌ها تصریح کرد: باید با مشارکت، سلسله مراتب را فراموش کنیم.
وی با تاکید بر رسیدن به یک آرمان مشترک میان مدیران و زیردستان، اضافه کرد: نباید به اختلاف افراد فکر کنیم، بلکه باید به اشتراک آن‌ها فکر کنیم. باید چگونگی انجام مدیریت جهادی که موجب اعتلای این مرز و بوم است را با تمام اقشار جامعه در میان بگذاریم.
چهره ماندگار علم مدیریت با اشاره به همدلی در سازمان‌ها، گفت: هنگامی که در دل‌ها یک چشم انداز و آرمان مشترک حاکم باشد، می‌توان شاهد همدلی، شور و مشارکت در آن‌ها بود.
الوانی با انتقاد از الگوگیری از بخش خصوصی، افزود: مدیر دولتی نباید مثل کاسب باشد، بلکه او خدمت گزار مردم است و برای مردم کار می‌کند.
کلیدواژه ها: